Op een unieke locatie aan de rand van het bos in Diever is brasserie PUUR gevestigd. Een prachtige horecazaak in combinatie met een Toeristisch Informatie Punt. “Midden in de coronatijd ontstond het idee om brasserie PUUR op te richten,” vertelt Erik Tigelaar. Hij is samen met Stefan Blink eigenaar van de brasserie.
“Het pand waarin we gevestigd zijn diende als Toeristisch Informatie Punt (TIP) en tijdens een vergadering die ik hier bijwoonde, verbaasde ik me over de níet benutte mogelijkheden van deze locatie. Toen ik erachter kwam dat het een financiële uitdaging was voor het bestuur van de TIP om het pand aan te houden en het TIP-kantoor de hele week te bemannen, begon een idee te bloeien om horeca te combineren met toerisme.”
Begonnen met koffieverkoop
Het opzetten van een onderneming in de gastvrije sector is Erik niet vreemd. “Het ondernemende heeft altijd al in mij gezeten. Op mijn achttiende bezocht ik beurzen door heel Nederland en verkocht ik koffie en andere dranken vanuit een verplaatsbare blokhut. Het was kleinschalig, maar ik vond de vrijheid om zelf besluiten te maken geweldig. Hierna volgde onder andere een horecazaak in Kampeerhal Vrijbuiter in Roden, een uitzendbureau en een Beachclub in Zeewolde.”
“Laat mij niet op een winkel passen.”
Ik word onrustig van te lang op 1 plek zijn, laat mij dus niet op een winkel passen. Ik wilde PUUR eerst alleen opzetten. Maar na een gesprek met Stefan, mijn huidige compagnon, besloten we dit avontuur samen aan te gaan. Stefan was jarenlang bedrijfsleider in de horecazaak in de Vrijbuiter en toen dit stopte, hebben we altijd goed contact gehouden. We wisten dus wat we aan elkaar hadden. We hebben een gezamenlijk doel, communiceren open met elkaar en hebben de taken goed verdeeld. Zo richt Stefan zich op de dagelijkse leiding en houd ik me bezig met overkoepelende zaken.”
Puur is beter dan perfect
“Ik werk graag samen met mensen die echt, loyaal zijn en dus PUUR zijn. Ik had altijd al het idee om commercie te combineren met een maatschappelijk belang en zo kwam ik tot het idee een plek te creëren voor mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt. Onze medewerkers hebben geen verborgen agenda en zijn wie ze zijn. Dat spreekt mij aan en die echtheid willen we ook uitstralen. Daarnaast streven we om zoveel mogelijk pure producten te verkopen, die lokaal geproduceerd worden. In de brasserie hangt niet voor niets de quote: puur is beter dan perfect.”



Toeristische aantrekkingskracht verhogen
“De brasserie is zeven dagen in de week open en we nemen een deel van de informatievoorziening van TIP-medewerkers over als zij afwezig zijn. Zo is het toeristische punt gewaarborgd met ruimere openingstijden en verhogen we de toeristische aantrekkingskracht. Het TIP-kantoor is ondergebracht in een grote kas in de brasserie, om op een leuke manier de aandacht te trekken. Ik heb het idee dat het lukt om toerisme te verhogen, want het lijkt drukker te zijn dan voorafgaande jaren.”
Recreatieschap Drenthe stimuleert mensen om erop uit te gaan en investeert in goede (thema)routes, het wandelnetwerk, toeristische informatievoorziening en de verzorging van leuke ommetjes. Meer weten over wandelroutes in Drenthe of wil je een eigen dorpsommetje ontwikkelen? Klik hier.
Profijt van ommetjes
“Bij onze onderneming starten routes voor mountainbikers, wandelaars en fietsers en we liggen langs de ommetjes. Dat levert veel voordelen voor ons op. Ommetjes zijn korte routes die wandelaars langs de mooiste plekken van het dorp brengen. Met name als het erg nat is in het bos, wandelen veel mensen ommetjes. Na de wandeling eten en drinken mensen dan gelijk wat bij PUUR. Ideaal! Ons doel is om bezoekers het naar hun zin te maken en om te zorgen dat ze nog eens terugkeren. Daarom verwijzen we in onze menukaarten naar de routes en TIP-kantoren. Ook hebben we informatieborden, folders en magazines in de brasserie, waarop gasten informatie over de omgeving kunnen vinden. Want daar komen mensen uiteindelijk voor.”
Toekomstplan
“We willen de voorzijde van ons pand aantrekkelijker maken voor kinderen door een evenwicht pad te plaatsen en het buitenterras meer benutten door het te betrekken bij het pand met een grote tent. Ook willen we investeren in de keuken, de vergaderlocatie bekender maken en flexibele werkplekken creëren. Genoeg plannen dus, maar ons doel is niet om een grote keten te worden. We houden van kleinschaligheid en brasserie PUUR moet een prettige locatie en werkplek blijven voor zowel medewerkers als klanten.”
Wil je ook een (thema) route ontwikkelen of informatieproducten aanvragen? Klik dan hier.
Meer weten over PUUR Diever? Kijk op de website voor meer informatie: www.puurindiever.nl